26/2/14

ΚΟ ΚΚΕ: ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ


Επίκαιρη Ερώτηση για την αντισεισμική προστασία της Θεσσαλονίκης κατέθεσε προς τους υπουργούς Εσωτερικών και Υποδομών ο βουλευτής του ΚΚΕ Θεοδόσης Κωνσταντινίδης.

Αναλυτικά η Επίκαιρη Ερώτηση:

«Θέμα: Αντισεισμική Προστασία της Θεσσαλονίκης.

Με τον πρόσφατο μεγάλο σεισμό στην Κεφαλονιά, επανέρχονται στη μνήμη των κατοίκων της Θεσσαλονίκης οι δραματικές στιγμές που έχουν ζήσει στο παρελθόν και την ανάγκη λήψης των απαραίτητων μέτρων αντισεισμικής θωράκισης.
Οι καταστροφές κυρίως σε δημόσια κτίρια, πρόσφατα στην Κεφαλονιά, αλλά και παλαιότερα σε άλλες περιοχές της χώρας που δέχτηκαν το χτύπημα του σεισμού, αποδεικνύουν την εγκληματική ευθύνη των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων που, και σε περίοδο καπιταλιστικής ανάπτυξης και σε περίοδο καπιταλιστικής κρίσης, δεν προβλέπουν και δε δίνουν τις απαραίτητες δαπάνες για υποδομές όπως η αντισεισμική θωράκιση, που δεν εξασφαλίζουν υπερκέρδη στο κεφάλαιο. Ταυτόχρονα τέτοιου είδους έργα, είναι διπλά ωφέλιμα, γιατί, εκτός από την ασφάλεια των κατοίκων, μπορούν να δημιουργήσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Σοβαρό συνεχίζει να είναι και για τη Θεσσαλονίκη το πρόβλημα με τα κτίρια που χτίστηκαν πριν από το 1958, όταν και εφαρμόστηκε ο πρώτος αντισεισμικός κανονισμός. Τα κτίρια αυτά υπολογίζονται στο 32% του συνολικού αριθμού των κτιρίων του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Να σημειωθεί πως, σύμφωνα με δημοσιεύματα, διακόσια περίπου κτίρια της πόλης τα οποία χαρα­κτηρίστηκαν "κόκκινα" από την ΥΑΣΒΕ (Υπηρεσία Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων Βορείου Ελλάδος), μετά το σεισμό του 1978, δεν έχουν επισκευαστεί, ενώ στα περισσότερα "κίτρινα" δεν αποκαταστάθηκαν οι βλάβες. Επίσης αν και μετά το σεισμό εκδόθηκαν 3.440 πρωτόκολ­λα κατεδάφισης, στα μητρώα της ΥΑΣΒΕ είναι καταγεγραμμένες μόνο 3.069 κατεδαφίσεις.
Σχολεία, χώροι παροχής υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας, δημοτικά - δημόσια κτίρια, ορισμένα από τα οποία έχουν οικοδομηθεί από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα, χρειάζονται άμεσα τον απαραίτητο έλεγχο και τις αναγκαίες στατικές ενισχύσεις ώστε να πληρούν τους όρους ασφάλειας και αντισεισμικής προστασίας.
Χαρακτηριστικά είναι τα αποτελέσματα που προέκυψαν από πιλοτικό πρόγραμμα ταχέος οπτι­κού ελέγχου στη Θεσσαλονίκη που πραγματοποίησε, το 2006, το τμήμα Πολιτικών Μη­χανικών του ΑΠΘ, ενώ από τότε δεν έγινε κάτι συντεταγμένο:
  • Το μέσο έτος κατασκευής των 331 νοσοκομει­ακών κτιρίων της πόλης που εξετάστη­καν είναι το 1973. 4 στα 10 αποφασίστηκε ότι χρήζουν δευτεροβάθμιου ελέγχου, ο οποίος δεν έγινε ποτέ. Η μέση βαθ­μολογία των νοσοκομειακών κτιρίων είναι 2,25 με άριστα το 5 και οριακό σημείο που έθεσε η ερευνητική ομάδα οι 2 μονάδες.
  • Από τα 204 πανεπιστημιακά κτίρια, των οποίων το μέσο έτος κατασκευής είναι το 1972, τα 20 κρίθηκαν επικίνδυνα και 3 άμεσης επέμβασης. Η δε μέση βαθμολογία των κτιρίων είναι 2,25 μονάδες.
  • Τα 167 σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης που εξετάστηκαν και που αντιστοιχούν σχεδόν στο 1/3 των σχολικών μονάδων της πόλης χαρα­κτηρίστηκαν από παλαιότητα και από μη επαρκή αντισεισμική προστασία.
Ακόμη πολλά είναι τα εγκαταλελειμμένα πολυώροφα κτίσματα, σε πολυσύχναστους δρόμους στο κέντρο της πόλης, που είναι επικίνδυνα τόσο σε σεισμική δραστηριότητα, όσο και από διάβρωση των δομικών υλικών και που αποτελούν θανάσιμες παγίδες για τους διερχόμενους.
Με βάση τα παραπάνω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση για:
  • Να ελεγχθούν τα δημόσια κτίρια, ιεραρχώντας ιδιαίτερα αυτά που συγκεντρώνουν καθημερινά πλήθος ατόμων, όπως τα σχολεία, πανεπιστήμια, φοιτητικές εστίες, νοσοκομεία, υπηρεσίες και χώροι εργασίας κλπ.
  • Τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή του μηχανισμού επέμβασης και πολιτικής προστασίας.
  • Την προστασία και ανάπτυξη των ελεύθερων χώρων στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.
  • Την οικοδόμηση νέων σύγχρονων κτιρίων για σχολεία, έτσι ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των λαϊκών στρωμάτων με σύγχρονες και ασφαλείς κατασκευές.
  • Συγκρότηση Ενιαίου Φορέα Αντισεισμικής Θωράκισης, στον οποίο θα υπαχθούν οι σημερινές διαφορετικές δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμοί καθώς και τη γενναία χρηματοδότηση απ' τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Συγκρότηση δημόσιου φορέα κατασκευών για την υλοποίηση των έργων αντισεισμικής θωράκισης.
  • Άρση της διαθεσιμότητας των υπαλλήλων του Τομέα Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων (ΤΑΣ), επαναλειτουργία του ΟΣΚ με πλήρη στελέχωσή του. Αναβάθμιση του ΟΑΣΠ και της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων».

    Ακολουθεί η συζήτηση:

    ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
    ΙΕ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
    ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
    ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
    ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ  ϞΔ΄
    Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014


    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Συνεχίζουμε με την τελευταία ερώτηση, όπως είπα, την με αριθμό 596/18-2-2014 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Θεοδόση Κωνσταντινίδη προς τους Υπουργούς Εσωτερικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με την αντισεισμική προστασία της Θεσσαλονίκης.
    Θα απαντήσει ο Υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
    Κύριε συνάδελφε, έχετε το λόγο για δύο λεπτά.
    ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
    Κύριε Υπουργέ, ο πρόσφατος σεισμός της Κεφαλονιάς επαναφέρει στις μνήμες όλων μας ανάλογες στιγμές από το παρελθόν και ό,τι έχει να κάνει με την ερώτησή μας και τους Θεσσαλονικείς. Μιλάμε, όπως γνωρίζετε πολύ καλά, για το μεγάλο σεισμό του ’78.
    Παράλληλα, μας απασχολεί το ζήτημα των απαραίτητων μέτρων για την αντισεισμική θωράκιση και τον έλεγχο των κτηρίων –κυρίως των δημοσίων κτηρίων- όπου συγκεντρώνεται και πολύς πληθυσμός.
    Στο κείμενο της ερώτησής μας καταγράφουμε πάρα πολλά στοιχεία που έχουν να κάνουν με τον ελλιπή αυτοέλεγχο. Θα ήθελα να αναφερθώ σε ορισμένα:
    Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΥΑΣΒΕ, της Υπηρεσίας Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων Βορείου Ελλάδος που δημιουργήθηκε αμέσως μετά το σεισμό του ’78, από τα κτήρια που χαρακτηρίστηκαν «κόκκινα» διακόσια δεν έχουν επισκευαστεί, ενώ στα περισσότερα «κίτρινα» –και ήταν πάρα πολλά αυτά- δεν αποκαταστάθηκαν οι βλάβες. Σύμφωνα πάλι με τα στοιχεία της ΥΑΣΒΕ, από τα 3.440 πρωτόκολλα κατεδάφισης, στα μητρώα της βρίσκονται καταγεγραμμένες μόνο 3.069 κατεδαφίσεις. Αυτό μπορεί να μας οδηγήσει στη σκέψη ότι τα υπόλοιπα παραμένουν σε λειτουργία.
    Θα ήθελα, κύριε Υπουργέ, πριν μπω στα ερωτήματα, να δώσω ένα ακόμη στοιχείο από το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ: Από τα 167 σχολεία μέσης εκπαίδευσης που εξετάστηκαν από αντίστοιχους μηχανικούς, που αφορούν περίπου το 1/3 των σχολικών μονάδων της Θεσσαλονίκης, όλο το σύνολο χαρακτηρίστηκε από παλαιότητα και από μη επαρκή αντισεισμική διαδικασία. Καταλαβαίνετε πάρα πολύ καλά τι σημαίνει αυτό για μια περιοχή σεισμογενή σαν όλη την Ελλάδα και ιδιαίτερα για τη Θεσσαλονίκη.
    Σας ρωτάμε λοιπόν, κύριε Υπουργέ, τι μέτρα θα πάρετε, για να ελεγχθούν τα δημόσια κτήρια, ιεραρχώντας ιδιαίτερα αυτά που συγκεντρώνουν καθημερινά πλήθος ατόμων, όπως είναι τα σχολεία, τα πανεπιστήμια, οι φοιτητικές εστίες, τα νοσοκομεία, οι υπηρεσίες και φυσικά χώροι εργασίας, που είναι πάρα πολλοί και φυσικά, απ’ όσο γνωρίζουμε, δεν έχουν γίνει τέτοιοι έλεγχοι.
    Τι μέτρα θα πάρετε για τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό και σε υλικοτεχνική υποδομή του μηχανισμού επέμβασης και πολιτικής προστασίας;
    Και τέλος, ρωτάμε εάν σκέφτεστε, κύριε Υπουργέ, να δημιουργήσετε έναν φορέα ενιαίο αντισεισμικής θωράκισης, στον οποίον θα υπαχθούν σήμερα οι διάσπαρτες και υποβαθμισμένες δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμοί. Και φυσικά αυτός ο φορέας αντισεισμικής θωράκισης να έχει την αντίστοιχη χρηματοδότηση από τον κρατικό Προϋπολογισμό.
    Ευχαριστώ.
    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Κι εμείς ευχαριστούμε τον κύριο συνάδελφο.
    Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
    ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
    Είναι εξαιρετικά θετικό το γεγονός ότι ο συνάδελφος κ. Κωνσταντινίδης μου απευθύνει μια ερώτηση, ως αρμόδιο Υπουργό, η οποία πραγματικά αναφέρεται στη λογική του προλαμβάνειν και στο να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα έγκαιρα, πριν εκδηλωθούν, παρά όταν εκδηλώνονται. Επίσης, η Κεφαλονιά μάς θύμισε, κύριε Πρόεδρε, ότι ζούμε σε μια χώρα η οποία περικλείει το 70% της σεισμικής ενέργειας της Ευρώπης και οφείλουμε διαρκώς να είμαστε άγρυπνοι και να έχουμε μηχανισμούς ετοιμοπόλεμους και αξιόμαχους, για να αντιμετωπίσουμε όλα τα προβλήματα που εμφανίζονται κάθε μέρα.
    Ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας, ο ΟΑΣΠ δηλαδή, είναι ο αρμόδιος φορέας για την εφαρμογή και το σχεδιασμό της αντισεισμικής πολιτικής στην Ελλάδα. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών θέτει άξονες, προτεραιότητες, δράσεις, για να υλοποιηθεί αυτή η πολιτική σε όλα τα επίπεδα.
    Από το 2001 μέχρι σήμερα υλοποιείται αυτή η πολιτική, στην οποία αναφέρεται ο κ. Κωνσταντινίδης στην ερώτησή του. Με την εποπτεία του ΟΑΣΠ υλοποιείται ένα πρόγραμμα προσεισμικού ελέγχου κτηρίων δημοσίας και κοινωφελούς χρήσης, το οποίο βρίσκεται στο πρώτο στάδιο, δηλαδή στον πρωτοβάθμιο προσεισμικό έλεγχο.
    Στόχος του ελέγχου αυτού είναι η καταγραφή των υφισταμένων κτηρίων δημόσιας και κοινωφελούς χρήσης και μια πρώτη εκτίμηση της σεισμικής τους επάρκειας, προκειμένου να καθοριστούν οι προτεραιότητες σε εθνικό επίπεδο για τον περαιτέρω έλεγχο, τη λήψη μέτρων προστασίας με βάση τα στοιχεία που συλλέγονται και καταγράφονται σε σχετικά δελτία.
    Θέλω να επισημάνω ότι η διαδικασία του πρωτοβάθμιου προσεισμικού ελέγχου δεν αναστέλλει τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις των αρμοδίων φορέων για τη λήψη άμεσων και επειγόντων μέτρων για προστασία του κοινού και των εργαζομένων από κτήρια που κρίνονται επικίνδυνα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
    Ο έλεγχος αυτός διενεργείται σε κάθε επίπεδο διοικητικής δομής της χώρας, από τους φορείς που έχουν την ευθύνη λειτουργίας και ασφάλειας των κτηρίων και εγκαταστάσεων, σύμφωνα με έγγραφο που έχει αποστείλει και η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, στην οποία επίσης απευθύνεται και η ερώτηση του κυρίου συναδέλφου, εδώ και δύο χρόνια περίπου.
    Μέχρι σήμερα, λοιπόν, έχουν σταλεί απ’ όλη την Ελλάδα στον ΟΑΣΠ 12.741 δελτία πρωτοβάθμιου προσεισμικού ελέγχου, τα οποία αφορούν κτήρια δημόσια, κοινωφελούς χρήσης, τα οποία έχουν εισαχθεί στην ηλεκτρονική βάση του Οργανισμού. Από τα δελτία αυτά, το 25% αφορά σε κτήρια κατασκευασμένα πριν από το 1959.
    Τα αποτελέσματα της βαθμονόμησης αυτών των κτηρίων διαβιβάζονται στα γραφεία των περιφερειακών και των γενικών γραμματέων των αποκεντρωμένων διοικήσεων, προκειμένου να προβούν πια σε ενέργειες συγκεκριμένες, για να αποκαταστήσουν, όπου υπάρχει ανάγκη, τις βλάβες.
    Τώρα για τη Θεσσαλονίκη έχουν αποσταλεί και έχουν βαθμονομηθεί στον ΟΑΣΠ οκτακόσια ογδόντα τρία δελτία, τα οποία αφορούν κτήρια σχολείων, νοσοκομεία, πανεπιστημιακά κτήρια, όσα αναφέρει ο κύριος συνάδελφος στην ερώτησή του.
    Αυτή τη στιγμή το Υπουργείο έχει αναλάβει πρωτοβουλία προς τους δημόσιους οργανισμούς που εποπτεύει ο ΟΣΚ, ΔΕΠΑΝΟΜ & ΘΕΜΙΣ για την επίσπευση αυτών των ελέγχων.  Παράλληλα, έχει συστηθεί μια δευτεροβάθμια επιτροπή, προκειμένου να προχωρήσει στη λήψη μέτρων και στην κατάθεση προτάσεων, έτσι ώστε να υπάρξει ακόμα πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση του ζητήματος.
    Κύριε Πρόεδρε, θα σταματήσω εδώ και θα επανέλθω στη δευτερολογία μου.
    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Κύριε συνάδελφε, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
    ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ: Κύριε Υπουργέ, θα σας αναφέρω και εγώ ορισμένα από τα στοιχεία που έχουμε συγκεντρώσει. Ξέρετε πολύ καλά ότι αυτή η πρώτη φάση, δηλαδή ο ταχύς οπτικός έλεγχος δεν προστατεύει, απλά καταγράφει. Χρειάζεται και η δεύτερη φάση, μια προσεγγιστική αποτίμηση της σεισμικής ικανότητας των κτηρίων και φυσικά χρειάζεται και η τρίτη φάση, η μελέτη αποκατάστασης. Όπως αναφέρατε και εσείς, υπάρχουν πάρα πολλά κτήρια και στη Θεσσαλονίκη και σε όλη την Ελλάδα που έχουν κατασκευαστεί πριν από το ’58 -και είναι και δημόσια κτήρια πάρα πολλά σε αυτήν την κατηγορία- τα οποία έγιναν πριν καν εφαρμοστεί ο στοιχειώδης αντισεισμικός κανονισμός για την κατασκευή.
    Θα αναφερθώ και εγώ σε κάποια στοιχεία για να θίξουμε και μεγέθη, όπως παρουσιάστηκαν στην Ημερίδα του ΤΕΕ της Κεντρικής Μακεδονίας από το πρόγραμμα ελέγχου του ΟΑΣΠ, που έχει πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2012. Ο πρωτοβάθμιος αυτός οπτικός έλεγχος, η πρώτη φάση, πραγματοποιήθηκε σε έντεκα χιλιάδες εξακόσια εξήντα επτά κτήρια. Δώσατε ένα νούμερο 12%. Προφανώς, θα έχετε στοιχεία και από το 2013. Ωστόσο, τα κτήρια αυτά είναι το 15% από αυτά που απαιτούν παρόμοιο έλεγχο. Ξαναθυμίζω ότι μιλάμε μόνο για την πρώτη φάση, δηλαδή τον ταχύ οπτικό έλεγχο. Αυτά αφορούν την Κεντρική Μακεδονία και το μεγαλύτερο μέρος την Θεσσαλονίκη. Ο έλεγχος προχώρησε σε χίλια διακόσια είκοσι πέντε κτήρια και πρέπει να ελεγχθούν πάνω από τέσσερις χιλιάδες πεντακόσια κτήρια.
    Εκείνο που θα ήθελα να πω εν κατακλείδι, κύριε Υπουργέ, είναι ότι ναι μεν κάτι έχει ξεκινήσει -εμείς δεν είμαστε μηδενιστές- αλλά αυτό που έχει ξεκινήσει είναι σε ένα πάρα πολύ πρώιμο στάδιο. Και επειδή τον σεισμό δεν τον παραγγέλνεις, ούτε μπορείς να τον προβλέψεις και επειδή ζούμε σε τέτοιες συνθήκες, σε τέτοια κτήρια, τα παιδιά μας συναθροίζονται σε τέτοιους χώρους, είτε είναι σχολεία είτε είναι άλλοι δημόσιοι χώροι, θα πρέπει να κάνετε κάτι έτσι ώστε να επισπευστεί αυτή η διαδικασία.
    Να γίνει συνολική καταγραφή. Δεν είμαστε τοπικιστές, δεν μιλάμε μόνο για τη Θεσσαλονίκη. Ο κίνδυνος αφορά όλη την Ελλάδα. Πολύ σωστά είπατε ότι έχουμε μεγάλους κινδύνους από σεισμούς και είμαστε μια σεισμογενής χώρα. Ωστόσο, δεν παίρνουμε μέτρα αντίστοιχα του κινδύνου που διατρέχουμε από τους σεισμούς. Τα χρόνια περάσανε, μιλάμε για δεκαετίες. Περάσανε κυβερνήσεις επί κυβερνήσεων και δεν αντιμετωπίστηκαν. Κάποια στιγμή, όμως, πρέπει να μπει ένα τέλος ή να γίνει μια αρχή, αν θέλετε.
    Μια τέτοια δέσμευση περιμένουμε, κύριε Υπουργέ, από εσάς.
    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για τη δευτερολογία σας.
    ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΙΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
    Θα συμφωνήσω με τον συνάδελφο ότι όλες αυτές οι διαδικασίες πρέπει να αποκτήσουν μια μονιμότητα, μια ταχύτητα, μια θεσμικότητα και μια συνέχεια έτσι ώστε όλα τα δημόσια κτήρια, τα κτήρια κοινωφελούς χρήσης να υποστούν τον δέοντα έλεγχο, προκειμένου να παραδίδουμε κάθε μέρα στα παιδιά μας ασφαλή κτήρια
    Θέλω να σας πω ότι στο πλαίσιο του Προγράμματος Προσεισμικού Ελέγχου του ΟΣΚ, ο οποίος σήμερα ονομάζεται πια «Κτιριακές Υποδομές», μετά τη συνένωση και συγχώνευση με άλλες υπηρεσίες του δημοσίου και σε συνεργασία με τα τμήματα Πολιτικών Μηχανικών των πέντε Πολυτεχνείων της χώρας, πραγματοποιήθηκε πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος σε έξι χιλιάδες τετρακόσια είκοσι τέσσερα στατικά ανεξάρτητα σχολικά κτήρια.
    Σε όλες τις περιπτώσεις έχουν ενημερωθεί οι οικείες περιφερειακές ενότητες για τα αποτελέσματα αυτού του ελέγχου, επισημαίνοντας τα σχολεία για τα οποία απαιτούνται παρεμβάσεις, με την πλειοψηφία αυτών των σχολείων κυρίως να οφείλονται σε κακή συντήρηση.
    Στη Θεσσαλονίκη ο ΟΣΚ σε συνεργασία με τη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου υλοποίησε Πρόγραμμα Πρωτοβάθμιου Προσεισμικού Ελέγχου στα σχολικά κτήρια που σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν χωρίς αντισεισμικό κανονισμό, δηλαδή προ του 1959. Διενεργήθηκε όντως, όπως είπε ο κύριος συνάδελφος, ταχύς οπτικός έλεγχος σε διακόσια σαράντα έξι στατικά ανεξάρτητα σχολικά κτήρια της Θεσσαλονίκης.
    Βεβαίως, πρέπει να πούμε και να διευκρινίσουμε, ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία πια, οι επισκευές, αλλά ακόμα και μεγάλης κλίμακας παρεμβάσεις, στο φέροντα οργανισμό είναι ευθύνη και αρμοδιότητα των δήμων και μάλιστα ανεξάρτητα από την αιτία που τις προκαλεί, ώστε οι δήμοι να παρέμβουν και να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα.
    (Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)
    Σε κάθε περίπτωση, θα έλεγα εγώ, επιδίωξη του «Κτιριακές Υποδομές», του πρώην ΟΣΚ, είναι η επέκταση του Προγράμματος Προσεισμικού Ελέγχου για τον έλεγχο και των υπολοίπων διδακτηρίων σε όλη τη χώρα.
    Επίσης, θέλω να σας πω ότι στα πλαίσια της νέας διοικητικής δομής της χώρας, μετά τον «Καλλικράτη», από το Νοέμβριο του ’11 μέχρι το τέλος του ’12 υλοποιήθηκαν συναντήσεις συνεργασίας με στελέχη της πολιτικής προστασίας των περιφερειών, των περιφερειακών ενοτήτων, των εμπλεκομένων περιφερειακών αποκεντρωμένων διοικήσεων κ.λπ., με θέμα «Πρόληψη και ετοιμότητα για τη διαχείριση εκτάκτων αναγκών σε περίπτωση σεισμού». Μία τέτοια συνάντηση έγινε και στη Θεσσαλονίκη πριν από ενάμισι χρόνο περίπου, τον Ιούλιο του ’12.
    Η δίκη μου κατεύθυνση, διαρκής, είναι προς τον ΟΑΣΠ, να προχωρήσουμε γρήγορα στην κατάρτιση ενός μόνιμου, υπό στενή παρακολούθηση προγράμματος, έτσι ώστε η αντισεισμική καθημερινή προσπάθεια να είναι στο επίκεντρο της πολιτικής του κράτους και της αυτοδιοίκησης και των αποκεντρωμένων διοικήσεων και των περιφερειών. Διότι, εγώ πιστεύω ότι είναι ζήτημα που αφορά και τις ζωές των ανθρώπων και την ανάπτυξη της χώρας.
    Το τελευταίο παράδειγμα της Κεφαλονιάς, μας έδειξε ότι δύο πολύ θωρακισμένες πόλεις, όπως είναι το Ληξούρι και το Αργοστόλι άντεξαν από ένα πάρα πολύ ισχυρό σεισμό. Πραγματικά είχαμε κτήρια τα οποία έγιναν με βάση ισχυρούς κανονισμούς, οι οποίοι τηρήθηκαν κι έτσι δεν χάθηκε καμμία ανθρώπινη ζωή και ταυτόχρονα οι ζημιές είναι πολύ μικρές σε σχέση με το τεράστιο μέγεθος του σεισμού.
    Θα είμαστε εδώ, κύριε Πρόεδρε, να απαντήσουμε ξανά και σε άλλες ερωτήσεις, προκειμένου να καταδείξουμε την πρόοδο που πρέπει να γίνει στη χώρα. Εγώ πραγματικά θέλω να συγχαρώ τον κύριο συνάδελφο, γιατί προληπτικά έκανε αυτήν την ερώτηση για τη Θεσσαλονίκη.
    Ευχαριστώ πολύ.