8/8/14

ΟΑΣΘ: Aυξήσεις στα εισιτήρια και χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων

Από κινητοποίηση του ΠΑΜΕ και των Λαϊκών Επιτροπών της Θεσσαλονίκης για τις αστικές συγκοινωνίες














Το δρόμο για μεγάλες αυξήσεις στα εισιτήρια και χτύπημα στα δικαιώματα των εργαζομένων Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Σύμφωνα με αυτές, από 1η Οκτώβρη οι τιμές των εισιτηρίων θα διαμορφωθούν έτσι ώστε να διασφαλίζεται η εξασφάλιση της «βιωσιμότητας» του Οργανισμού «με αύξηση των ιδίων εσόδων του», ενώ μπαίνουν σε εφαρμογή αναδρομικά από 1/1/2014 περικοπές 5% στις πάσης φύσεως απολαβές των εργαζομένων.
ανοίγουν δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που υπεγράφησαν και οι οποίες ρυθμίζουν τη χρηματοδότηση του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της πολιτικής περικοπής της κρατικής χρηματοδότησης, ο αναπληρωτής
υπουργός Οικονομικών, Χ. Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Μ. Παπαδόπουλος, υπέγραψαν την Τρίτη τις δύο ΚΥΑ που αφορούν τον καθορισμό της τιμολογιακής πολιτικής (κόμιστρα) του Οργανισμού, καθώς και την οριστικοποίηση της συνεισφοράς του Δημοσίου στη διαφορά εσόδων - δαπανών του Οργανισμού κατά την περίοδο 2014-2017, διευθετώντας οικονομικές εκκρεμότητες από το 2010.
Σύμφωνα με αυτές, μειώνεται η κρατική επιχορήγηση προς τον ΟΑΣΘ περίπου κατά 250 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, η επιδότηση για την τριετία 2015-2017 καθορίζεται ως εξής: 53,2 εκατ. ευρώ το 2015, 47 εκατ. ευρώ το 2016 και 44,1 εκατ. ευρώ το 2017. Για την 6ετία 2008-2013 η επιδότηση διαμορφώθηκε στα 135 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Επιπλέον, ειδικός όρος στην ΚΥΑ προβλέπει πως στην περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι των συμβατικών εσόδων, ο ΟΑΣΘ θα αναλαμβάνει την αντιμετώπιση του όποιου ελλείμματος προκύψει χωρίς την επιπρόσθετη επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Οι τιμές των εισιτηρίων
Στην ΚΥΑ αναφέρεται ότι «το κόμιστρο από 01/10/2014 διαμορφώνεται στο μικρότερο δυνατό ύψος που κρίθηκε απολύτως αναγκαίο για την ενίσχυση των εσόδων του ΟΑΣΘ προκειμένου να επιτευχθεί: (α) η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του Οργανισμού με αύξηση των ιδίων εσόδων του και (β) η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των φορολογουμένων με τη μείωση της αντισταθμιστικής καταβολής που καταβάλλει το Ελληνικό Δημόσιο».
Τα παραπάνω παραπέμπουν κατευθείαν σε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζουν το ακριβές αντίτιμο των εισιτηρίων ή των μηνιαίων καρτών. Αυτό αναμένεται να ανακοινωθεί το επόμενο διάστημα, με βάση όμως όσα έχουν γίνει γνωστά από τις συζητήσεις υπουργείου και ΟΑΣΘ και τα όσα είχαν συμφωνηθεί το Μάη, προβλέπονταν αυξήσεις έως και 30%. Χαρακτηριστικό είναι το στοιχείο ότι σχεδιάζονταν τα έσοδα του ΟΑΣΘ από τα εισιτήρια από περίπου 60 εκατ. ευρώ ετησίως, που είναι διαμορφωμένα σήμερα, να αυξηθούν περίπου στα 100 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα αυτά θα προέκυπταν από τις αυξήσεις - φωτιά στα εισιτήρια και στις μηνιαίες κάρτες. Ειδικότερα συζητούνταν η καθιέρωση τετραζωνικού συστήματος με αυξήσεις στην τιμή των εισιτηρίων και αύξηση της τιμής των μηνιαίων καρτών από 30 σε 50 ευρώ εντός πολεοδομικού συγκροτήματος και από 30 σε 60 ευρώ εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος.
Σε κάθε περίπτωση, οι εργαζόμενοι του Οργανισμού και τα λαϊκά στρώματα της Θεσσαλονίκης θα κληθούν να πληρώσουν την πολιτική περικοπών της κυβέρνησης και της διατήρησης της κερδοφορίας των μετόχων του ΟΑΣΘ, με μείωση του λεγόμενου εργατικού κόστους από τη μια και αύξηση του κόστους μετακίνησης από την άλλη.
Πάλη για αστικές συγκοινωνίες στην υπηρεσία του λαού
Θυμίζουμε ότι τον Ιούνη, με αφορμή τις εξελίξεις που δρομολογούνταν, η Γραμματεία Μεταφορών του ΠΑΜΕ και οι Λαϊκές Επιτροπές της Θεσσαλονίκης, μέσα από παραστάσεις διαμαρτυρίας και άλλες δράσεις, καταδίκασαν την πολιτική της κυβέρνησης και του ΟΑΣΘ και απαίτησαν σύγχρονες ασφαλείς, αξιόπιστες και φτηνές μεταφορές μέσω ενός Ενιαίου Κρατικού Φορέα Αστικών Συγκοινωνιών, που να είναι στην υπηρεσία του λαού.
Κάλεσαν το λαό να φέρει στο επίκεντρο τις ανάγκες του και να παλέψει για: Δημόσιο ΟΑΣΘ. Μείωση της τιμής του εισιτηρίου, ώστε να ανακουφιστεί η πλειοψηφία των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων. Δωρεάν μετακίνηση των ανέργων, των ΑμΕΑ ή άλλων εργαζομένων που έχουν ανάγκη, των μαθητών και φοιτητών, των στρατευμένων νέων. Δωρεάν μετακίνηση όλων των εργαζομένων σε πρώτη φάση τις πρωινές ώρες που πάνε στη δουλειά τους. Να σβηστούν όλα τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τον ΟΑΣΘ και να μη μεταφερθούν στην εφορία.
Επίσης, μόνιμη δουλειά με πλήρη δικαιώματα για όλους τους εργαζόμενους του Οργανισμού. Καμία μείωση του συγκοινωνιακού έργου. Αστικές συγκοινωνίες αποκλειστικά δημόσιες και αποκλεισμό κάθε ιδιωτικής ή επιχειρηματικής συμμετοχής. Αμεση κρατική επιχορήγηση για επισκευή και ένταξη στην κυκλοφορία των παροπλισμένων οχημάτων που δεν επισκευάζονται λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.