16/4/20

ΣΕΒ- Στέλνει σήμα για κλιμάκωση της αντιλαϊκής επέλασης


«Ρηξικέλευθες πολιτικές» για την «επανεκκίνηση της οικονομίας» ζητάει ο ΣΕΒ με το χτεσινό του δελτίο, δίνοντας το «ραβασάκι» στην κυβέρνηση για νέα μέτρα προς όφελος των βιομηχάνων, αφού θεωρεί ότι δεν είναι αρκετές οι αντεργατικές ρυθμίσεις των ΠΝΠ.
Ταυτόχρονα, ο ΣΕΒ επιβεβαιώνει ότι η επίθεση στην εργατική τάξη, τα νέα εργαλεία που δίνει η κυβέρνηση στην εργοδοσία για ένταση της εκμετάλλευσης είναι η άλλη όψη των παχυλών επιδοτήσεων στο κεφάλαιο. Ετσι, απαιτεί ακόμα πιο πολύ ζεστό χρήμα, σαν να μη φτάνουν οι απαλλαγές από εφορία και ασφαλιστικά ταμεία, η πληρωμή μισθών από τον κρατικό προϋπολογισμό, το πάγωμα πληρωμών δανείων και τόσα ακόμα που έχουν αποφασιστεί τις τελευταίες βδομάδες.

Μάλιστα, όλα αυτά τα μέτρα τα βαφτίζει προκλητικά «προστασία της απασχόλησης», την ίδια στιγμή που στα εργοστάσια ζει και βασιλεύει η ανασφάλεια, οι καταγγελίες σωματείων για ελλείψεις μέτρων προστασίας πέφτουν βροχή, ενώ από τις αρχές Μάρτη έχουν ήδη γίνει δεκάδες χιλιάδες απολύσεις και άλλες τόσες «οικειοθελείς αποχωρήσεις». Οι «οδηγίες προς ναυτιλλομένους» που δίνουν οι βιομήχανοι, μέσω σχετικής οικονομικής ανάλυσης του ΣΕΒ, περιλαμβάνουν την απαίτηση για ιδιωτικοποιήσεις, αναζητώντας νέα πεδία επενδύσεων.
«Τα μέτρα που έχει ανακοινώσει και εφαρμόζει η ελληνική κυβέρνηση θα προφυλάξουν την ελληνική οικονομία σε κάποιο βαθμό από την πραγματοποίηση των ακραίων εκτιμήσεων του ΔΝΤ, παρόλο που η αβεβαιότητα όσον αφορά τις προβλέψεις είναι εξαιρετικά μεγάλη λόγω της ιδιαιτερότητας του φαινομένου», εκτιμά ο ΣΕΒ, προετοιμάζοντας για την «επόμενη μέρα» της κλιμάκωσης της επίθεσης ώστε να προστατευτεί η καπιταλιστική κερδοφορία. Σαν τον λύκο που στην αναμπουμπούλα χαίρεται, καλεί τις κυβερνήσεις να πάρουν σοβαρά υπόψη τις προβλέψεις του ΔΝΤ και να ενισχύσουν τα «μέτρα για την αποτροπή του σεναρίου εξαιρετικά υψηλής ύφεσης».
Στις βασικές κατευθύνσεις των «προτάσεων» του ΣΕΒ περιλαμβάνονται μέτρα για «επανεκκίνηση της οικονομίας όσο το δυνατόν νωρίτερα και δυναμικότερα», με επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων και των αποκρατικοποιήσεων, με στόχο τη «μεταρρυθμιστική μεταμόρφωση της χώρας» («total reform») το 2020, σε μια άλλη διατύπωση της κυβερνητικής δέσμευσης για «διαρκείς μεταρρυθμίσεις» από δω και μπρος. Μια θέση που δίνει σήμα ότι όσα «έκτακτα μέτρα» περνάει με τις ΠΝΠ η κυβέρνηση της ΝΔ έχουν ανοίξει την όρεξη στο κεφάλαιο για συνέχιση στον ίδιο δρόμο, παρά την όποια έξοδο από την έκτακτη κατάσταση. Ο ΣΕΒ ζητάει επίσης «προστασία του παραγωγικού ιστού» με «οριζόντια αντισταθμιστικά μέτρα», δηλαδή νέο ζεστό χρήμα, «μηχανισμούς ταχείας υλοποίησης» για δημόσιες επενδύσεις, ώστε το κράτος να γίνει ακόμα πιο «επιτελικό» στην ενίσχυση του κεφαλαίου. Επίσης οι βιομήχανοι ζητούν «στοχευμένες διεκδικήσεις από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία», αφού όπως λένε η Ελλάδα είναι η «περισσότερο ευάλωτη χώρα της Ευρώπης».
Ανάμεσα σε όσα προβληματίζουν τους βιομηχάνους, ζητώντας προφανώς μέτρα από την κυβέρνηση, είναι «το σχετικά μικρό μερίδιο της μεταποίησης στην οικονομία και η σχετικά χαμηλή συμμετοχή της στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα» και η μεγάλη εξάρτηση από τον τουρισμό. Οπως αναφέρεται στο δελτίο, «ακόμη και οι χαμηλές ταχύτητες στο ίντερνετ μεγεθύνουν την επίπτωση της κρίσης του κορονοϊού στην ελληνική οικονομία», προφανώς εννοώντας μεταξύ άλλων τις δυσκολίες στην πιο γενικευμένη εφαρμογή της τηλεργασίας για ακόμα μεγαλύτερο ξεζούμισμα των εργαζομένων. Ο ΣΕΒ προβλέπει μάλιστα «μεγάλη ύφεση» για τον τουρισμό, με κατάρρευση εισπράξεων (από 18 δισ. ευρώ το 2019 σε 8 δισ. φέτος) και απώλειες 100% το δεύτερο τρίμηνο και 50% το τρίτο τρίμηνο.
Υποστηρίζουν επίσης ότι η βιομηχανία πλήττεται από την «απουσία προσωπικού» και την εμφάνιση κρουσμάτων κορονοϊού στη γραμμή παραγωγής, όπου άλλωστε η εργοδοσία στοιβάζει εργαζόμενους αδιαφορώντας για μέτρα προστασίας. Οπως αναφέρει, οι απουσίες προσωπικού «φέρνουν μεγάλη αναστάτωση στον προγραμματισμό, στις βάρδιες, στα μέτρα υγιεινής και ασφαλείας κ.λπ.». Διαπιστώνει ακόμα «προβλήματα στη διαθεσιμότητα πρώτων υλών, ενώ ελλοχεύει και ο κίνδυνος μη πραγματοποίησης εξαγωγών λόγω προβλημάτων σε λιμάνια, πλοία, αεροπλάνα κ.ά.».
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ